onsdag 1 september 2010

Chokladprovning

Jag är ledsen att jag skriver så sällan! Den största anledningen är att jag bytt telefon. Det har jag säkert nämnt

tidigare, men min nya har touchscreen och jag har visst alldeles för tjocka fingrar för sånt.

Alltså jag drar mig för att skriva mail i den. För varje gång jag gör det... vad händer då..

JO jag skickar till fel personer! Det kan bli helgalet. Inte bara skickar till fel personer, det tar såååå lång tid att få ihop nåt.

Så med andra ord har jag gett upp redan innan jag börjat..

<<kakaoböna.bmp>>

Bild: Google

Igår var jag och svägerskan M på den Chokladprovning vi fick i present förra året av svärmor.

Och, det var fantastiskt!

Det är skillnad på choklad och choklad. Och dessutom, jag har aldrig förr ätit mig mätt på choklad utan bara haft ett sug efter mer.

Men icke.. med riktigt choklad blir man tillfredställd efter ett mindre antal bitar.

Provarkillen som var från Trinidad och hade en egen kakaoböneodling där berättade och visade film om sitt plantage.

Det var så intressant!

Det fanns provsmakar-kit man kunde köpa och  testa de olika bönorna och kakaohalterna. Så det köpte jag såklart. J

Men han nämnde oxå att är givetvis upp till producenten av chokladen av hur mycket kakaosmör som tillsattes, vilket då oxå blir avgörande

för hur smaken blir.

I den fabrikstillverkade choklad vi köper i en livsmedelsaffär finns inget kakaosmör, där används palmolja istället. Och förmodligen en massa andra tillsattser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar